HOME

nedeľa 6. marca 2016

Melasti Ceremony, uvádzanie sa do tranzu, prepichovanie sa a očista duše

Za posledný týždeň sa u mňa udialo toľko vecí, že na frázičku "Ahoj ako sa máš? Čo nové?" by som seriózne mohla odpovedať jednou slohovou prácou. Pekne po poriadku Vám to tu budem popisovať a teraz začnem tým najčerstvejším zážitkom a to Melasti Ceremony Day, ktorý sme dnes absolvovali.
Klasická nedeľa a ranná surfovačka bola pred nami až na to, že sme si na poslednú chvíľu prečítali v jednej z FB skupín, ktorá popisuje dianie v našej balijskej dedinke, že je ako prejav rešpektu voči domácim v dnešný Melasti Ceremony Day odporúčaný zákaz surfovania od 6 rána do 6 večera. Hmmm, okej veď sme tu na Bali ako doma a domácich rešpektujeme, tak to je jasnačka.  Nedeľa teda bude bez surfu. Rozhodli sme sa ale, že si pôjdeme ceremóniu hneď po rannej kávičke aspoň omrknúť na pláž, no to čo sme tam videli a zažili sme absolútne nečakali!

Pristihnutá pri mojej vášni! :)
Slávnostne vyzdobený chrám 
Ceremónií sa účastnia všetky generácie

Hinduizmus

Ako správna blogerka a zvedavá ženská (ach tie ženy!) som sa vybavila foťákom, extra nabíjačkou na mobil a ešte počas jazdy na motorke smerom na pláž študovala,  čo sa smie a nie. Ako som už vyššie spomínala, ak ma Ázia za život tu niečo naučila, tak je to rešpekt. Rešpektovať ľudí, iné kultúry, náboženstva, pravidlá, na ktoré doma nie sme zvyknutí a možno aj preto je situácia na Slovensku aká je!  V momente, keď som sa dozvedela, že sa ceremónia začína každú chvíľu a v akom smere po pláži sa bude dav pohybovať som už od vzrušenia ani nedýchala.
Hinduizmus, je pre mňa jedno z najkrajších náboženstiev, plné tradícií a zvykov, ktorých krásu som sa naučila vnímať počas môjho života na Bali. Veľmi silný je moment, keď nám každý jeden deň 2x do dňa chodí stará mama majiteľov našej villky klásť obety do svätyne a zapáliť vonnú sviečku. Následne nám  posvätí dom a pomodlí sa za nás a za našu villku. No ešte Vám to len píšem a už sa usmievam! A to Vám tu raz popíšem ceremónie, ktoré sa dejú keď sa stavia/renovuje dom, otvára nový podnik, ceremóniu počas svadby, pohrebu, no proste všetko čo som tu už videla a čo malo v sebe toľko mágie, že som mala v sekunde husiu kožu až za ušami a od úžasu doslova čumela! 

Stará mama nám kládie obety do svätyne pred našim domom a pokropuje, nasledovala modlitba ku ktorej, už ale ani ja a ni foťák nepatríme 

Čo to je obeta?

Predstavte si banánový list, z ktorého je vyskladaný košík vo veľkosti dlane. Máte? No a do tohto košíčka sa kladie vždy čo máte doma ako úrodu a čo by ste chceli obetovať Bohom za Vašu domácnosť. Obsah každej obety sa jemne obmieňa, ale základ väčšinou tvorí ryža, nejaké ovocie, kvety, minca, sem tam cigareta a do stredu sa zapichne vonná tyčinka. Celá obeta sa následne pokropí a začne sa odriekať modlitba. Obety sa kladú pred dom do každého vlastnej svätyne, do križovatiek ciest, pred obchody, podniky, no a samozrejme k chrámom a pri rôznych špeciálnych ceremóniach aj na pláž.

Melasti Ceremony

Melasti Ceremony je deň, ktorý je každý rok presne 3 dni pred Nyepi Day, tiež známym ako Deň ticha alebo Nový rok. Deň ticha/Nový rok nás teda čaká už za tri dni a preto nechcem predbiehať. Poviem Vám len, že to bude veľké a za pár dni si tu na blogu o tom budete môcť prečítať viac. Teraz, ale späť k Melasti Ceremony. Melasti je tzv. Deň očisty v hinduizme, kedy sa privŕženci tohto náboženstva musia očistiť (telo aj dušu) od všetkého zlého. Od zlých myšlienok, faktorov, vplyvov, všetkého zlého čo má dopad na Vašu dušu. Tiež veria v to, že v tento deň je všetko živé na zemi čisté a vďaka tomu náš vesmír prežíva. Melasti Ceremony je tak, predpríprava na Nyepi a každý kto sa plánuje účastniť Nyepi čiže Nového roka, by mal najprv absolvovať Melasti a očistiť sa pred vstupom do Nového roka. 
Na pláži sme videli pochod niekoľko tisícoveho davu ľudí oblečených prevažne v bielom (tiež znak čistoty) s obviazanými sarongami (šatkami) okolo pása. Tiež sme videli obrat, kde sa za stáleho spevu starešinovia najprv za mužov a potom za ženy symbolicky šermovali, prepichovali a potom dostávali akési rozhrešenie. Dokonca sme boli svedkami toho, ako sa pár ľudí z davu, ktorý bol súčasťou pochodu uviedli do tranzu. Na celú ceremóniu dohliadali Pecalang (tzv. miestni muži zákona v tom danom okrsku), ktorí boli ako jediní oblečení v čiernom a každý jeden člen mal za opaskom púzdro s mečom. Celý obrad dnes trval niekoľko hodín a dialo sa to na etapy, ktoré majú určite svoje pravidlá no ja som tomu úplne nerozumela. Stretli sme tak počas dňa viacero skupín prechádzajúcich k chrámom rozmiestneným po našej dedine. Na pláži sme zas videli niekoľko stoviek obiet, ktoré boli kládené počas modlitby do piesku a ktorými sa prejavuje úcta Bohom. O atmosfére, ktorá sa dnes vznášala nad nad našim magickým ostrovom Bohov Bali, by som Vám mohla písať siaho dlhé odstavce. Niečo tak magické, silné, energiu dodávajúce, čo sa dá zažiť len tu! Posielam Vám aspoň takto cez fotky kúsok toho:


Dnešný deň bol dokonalá bodka za týmto týždňom dobrých správ a zážitkov. V závere príspevku chcem zas a znova poďakovať za to čo mám, za Bali, za každý jeden úsmev a za to, že mám možnosť zažiť aj takéto momenty ako dnes. Lebo na tie sa nezabúda! :)

Majte krásnu nedeľu!
S láskou,
J.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára