HOME

streda 6. apríla 2016

Mária, Jozef, Peter po balinézsky Gede, Gede a znova Gede

Kam sa dnes pozriem tam je to samá Sára, Adélka, Vaneska, Sebastiánko, Tobiasko, sem tam nejaký Rómeo, Sandokán a Ferrari, no v podstate ide o rôznorodé mená obmieňajúce sa rok čo rok. Klasické tradičné ako Janko, Jožko a Mária už sú veľmi veľmi vzácne a v mladších generáciach ich je čoraz menej. Meno si človek nevyberá a je to v našom prípade vždy voľba rodičov ako sa rozhodnú, že nás pomenujú. No nie všade na svete je to tak. Nie všade na svete je tá voľba mena pri narodení Vášho prcka hotová veda, ktorú riešite a nad ktorou si lámete hlavú celé mesiace pred jeho príchodom na svet. Jednou z krajín, kde sa mená nevyberajú deťom podľa toho akú telenovelu práve sledujete v telke alebo do akého speváka ste boli v detstve zamilovaná, je aj Bali. No a dnes by som Vám tu k tomu chcela napísať viac a možno Vás aj prekvapiť, aké ľahké môže byť vyberanie mena pre potomka. :)
Keď mi tieto papuľku zobrali mobil a nafotili selfíčka :)

Koľko Wayanov máš uložených v mobile?

Po skoro roku na Bali mi tu už veľa vecí príde úplne bežných a vôbec sa nad nimi ani nezamýšľam. Neprídu mi divné, iné a až keď sem niekto za mnou príde na dovolenku a opýta sa na to, zamyslím sa. Tak nejak to bolo aj s menami, keď som kamarátke rozprávala asi o štvrtom Wayanovi a ona sa ma opýtala, či sa tu ako všetci volajú rovnako?!
Tak pekne po lopate.
V momente keď sa Vám na Bali narodí drobček a to je úplne jedno či ide o chlapčeka alebo dievčatko, tak mu meno dávate vždy podľa poradia. Čiže mu meno vyberá poradie, v ktorom sa Vám narodilo. Poradie mien je takéto:

Prvé v poradí: Putu, Wayan alebo Gede
Druhé v poradí: Made alebo Kadek
Tretie v poradí: Nyoman alebo Komang
Štvrté v poradí: Ketut

No a kedže na Bali je rodina o viac ako štyroch deťoch úplne bežná, tak sa potom poradie vždy opakuje dookola akurát sa za meno pridá slovo "Balik" čo v preklade znamená "ten ďalší". Napríklad Vaše prvé dieťa by sa volalo Wayan a piate dieťa Wayan Balik, čiže "Wayan ten ďalší" v doslovnom preklade. Aké ľahké však?! Žiadne preberanie mien z angličtiny, nemčiny ani žiadne vydumky ako Emma s dvoma "m" lebo ste to videli niekde v Harrym Potterovi alebo kadejaké Zoe, ktoré ostatné deti v školke pri volaní na Vašu malú ani nebudú vedieť vysloviť lebo to ešte nikdy nepočuli. :) 

Ketut? Nie ty! On Ketut? Ketut tučný?!

Ak máte podobné myšlienkové pochody ako ja, tak Vám teraz určite behá rozumom to, ako preboha sa všetci rozoznávajú keď majú v podstate len osem mien dookola sa opakujúcich a je jedno či ide o ženu alebo muža. NONSENS?! :D

No aj na to existuje odpoveď, ktorá dáva zmysel. Každý tu na Bali má prezývku a ak mu ju nevymysleli kamaráti, rodina alebo známi, tak si ju vymyslel sám. Prezývky sú často založené na tom, čo toho človeka vystihuje, nejaké charakteristická črta alebo vlastnosť. Preto ak sa Vám niekto predstaví ako Made Gemuk, tak Vám je asi hneď jasné prečo to Gemuk...znamená to totiž "tučný Made". Ďalšie môže byť napríklad Ketut Santi, čo v doslovnom preklade znamená "mierumilovný Ketut". Tak si teraz skúste predstaviť aké prezývky, by ste vedeli vymyslieť vy Vašim kamarátom ak by ste sa mali držať týchto pravidiel!  

No a aby tých mien zas nemali tak málo, tak rodičia ešte pre svoje dieťa vyberú druhé, či tretie meno a to je práve spojené s ich vierou, čiže hindu. Znova ide vo väčšine prípadov o vlastnosti, ktoré by im priali do vienka ako napríklad Setiawan (čestný), ktoré si v dospelosti ľahko skrátia na prezývku "Seti".


Muž alebo žena


Najmä pri písomnej komunikácii, smskovaní a mailovaní sa mi stáva, že sa mi niekto predstaví ako Putu a ja ani len neviem či na druhej strane sedí muž alebo žena. Vtedy vyslovene čakám v akej osobe o sebe človek hovorí alebo či náhodou nepoužije malý ťaháčik. Ten spočíva v predpone pred menom. Ak pred meno napíše "I" viem, že je to muž a ak "Ni" ide o ženu.
Dúfam že som Vás už úplne domotala a zmiatla a preto nasleduje ako v škole skúška správnosti, čo ste si z môjho článku zapamätali!

Otázka znie: Ak sa Vám niekto predstaví ako "I Ketut Gemuk Setiawan", aké je jeho pohlavie a poradie v ktorom sa narodil? 

Rozhodla som sa, že si začnem viac všímať veci, ktoré tu na Bali patria k mojim každodenným samozrejmostiam a písať Vám o tom. Skúsim to striedať samozrejme s mojimi zážitkami z ciest a uvidím, čo Vás časom bude baviť viac. :)

Všetkým budúcim mamkám tak ešte v závere odkazujem, aby si nelámali hlavu nad menom pre svoju princeznú alebo princa, pretože na tom aký človek z neho vyrastie sa to aj tak veľmi nepodpíše. :)

Krásny deň a užívajte jar!
S láskou,
Juli :)

4 komentáre:

  1. ...čiže tučný čestný Ketut....parada ;-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Super, že?! Ja som z toho úplne nadšená a už mi na tom nepríde nič divné ,ale keď mi to prvý krát vysvetlili som skoro odpadla :D

      Odstrániť
  2. Fakt sa mi rata to tetovanie hada, ktory prave zozral slona :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Haha Paťo tak si ma práve veľmi potešil! Aj komplimentom, ale aj tým, že očividne čítaš knihy :) Za ten rok a pol čo to tam mám by som ľudí, ktorí uhádli význam spočítala na dvoch rukách :/

      Odstrániť