HOME

utorok 27. októbra 2015

Môj liek na krízu stredného veku v 24 rokoch? Bangkok!


Ranné oškrabávanie mrazu z okien už bolo dávno za nami a klasická zima ako v Rusku na dennom poriadku, keď som sa niekedy koncom roka 2014 prebrala z toho šoku a zistenia, že vlastne “neviem čo so sebou”. Taký ten pocit, ktorý som mala X-krát predtým a sama som už tušila ako to celé dopadne. Potrebovala som okamžitú zmenu stereotypného života čo som posledné roky žila a hlavne vypadnúť zas a znova niekam do sveta. No a tak som sa rozhodla a poslala si prihlášku na školu do Bangkoku. V Ázii som predtým nikdy nebola a o Thajskom pad thai sa mi ani nesnívalo, ale brala som to ako osobnú výzvu posunúť si vlastné hranice. Poďme ale pekne step by step, aká škola a aký Bangkok?

Jedna z mojich prvých návštev Prahy, písal sa rok 2006

Mám ukončené vysokoškolské vzdelanie prvého stupňa na fakulte manažmentu na Prešovskej Univerzite v Prešove. Haha, that sounds so official! Bakalára som tam končila v roku 2012 a už v čase štátnic som mala jasne naplánované kam povedú moje ďalšie kroky. Praha! Och moja milovaná stovežatá Praha. Plán bol teda jasný, hneď po štátniciach zbaliť celú detskú izbičku do jedného kufra, dať si posledné cubalibre v Jazze na Kovačskej a vyletieť z hniezda. V Prahe som mala pokračovať v zbieraní vysokoškolských titulov a nájsť si prvú serióznu prácu. Všetko išlo ako po masle, izbička zbalená, ja presťahovaná, skvelá práca za pár týždňov v Prahe nájdená len do tej školy sa mi v stovežatej už nechcelo. A tak som moje ďalšie štúdium odložila na neurčito a školskú aktovku nakupovala znova až v lete 2014. Po krátkom prieskume univerzít v Prahe som mala jasné predstavy čo a za akých podmienok chcem študovať, kedže som bola stále zamestnaná na full time. Od septembra 2014 mi teda pribudla do kalendára ďalšia voľnočasová aktivitka na víkendy, škola. Metropolitná Univerzita (ďalej len MUP) bola jedno z najlepších rozhodnutí aké som mohla urobiť.
Rozhodla som sa pre ázijské štúdia a keď som na jeseň roku 2014 dostala výpoveď v práci ani sekundu som neváhala a poslala prihlášku na mimoeurópsky študijný pobyt v Ázii.


Čo vlastne mimoeurópsky študijný pobyt znamená

  • pobyt na 1-2 semestre mimo EÚ vrámci Vašej domácej univerzity

  • široká škála kvalitných škol v USA a Ázii, s ktorými ma domáca univerzita zmluvu 

  • nie ste na erazme a teda nemáte žiadne dotácie (áno prosím hradíte si všetko sami)

  • na zahraničnej univerzite už neplatíte žiadne školné (Bangkok mal ale poplatok tzv. “Service fee”)
  • čo si nezistíte sami sa nedozviete (% ľudí čo tento pobyt už absolvovalo nie je vysoké)

  • semester v zahraničí Vám na MUP bude plne uznaný (ak samozrejme splníte skúšky a podmienky vopred stanovené)

  • lepšiu školu života ako pobyt v Ázii si neviem predstaviť 

  • skvelá životná skúsenosť, kamoši z celého sveta, cestovateľské zážitky ktoré mi nikto nikdy nevezme
Welcome balíček od STIU

Celá škola STIU je moderná a krásne motivačne zariadená
  

Keďže vo väčšine prípadov sa prihlášky na zahraničné pobyty riešia vždy rok dopredu a ja som chcela vycestovať hneď v letnom semestri toho istého školského roku, tak som na short liste škol mala už len zopár možností. Osobne som zvažovala univerzitu v Bangkoku,Taipei na Taiwane a Yogyakartu v Indonézii.


Čo mi najviac pomohlo pri rozhodovaní a výbere školy v zahraničí

Určite to bol pokec so študentmi MUP, ktorí už na týchto školách v zahraničí boli a teda mi vedeli podať info z prvej ruky. Tiež som teraz múdra ako rádio a rady viem rozdávať na počkanie, no najprv som si to všetko musela odžiť  osobne v Bangkoku. Na plnej čiare u mňa teda zvíťazil Bangkok a tak som do prihlášky na semester v zahraničí zadávala Stamford International University Bangkok (ďalej len STIU). 
Za MUP som musela prejsť výberovým konaním no a čo všetko musíš splniť aby si mohol aj ty kupovať bedeker do Thajska? Viď tento list:
  • Prihláška (uvádzajú sa dve univerzity podľa Vášho výberu kam chcete)
  • Motivačný list
  • Životopis
  • Skúška z angličtiny písomná a ústna (ak si šťastným majiteľom certifikátu táto podmienka odpadá)
  • Nervózne vyčkávanie na výsledky

Prvé zoznámenie sa s thajčinou, ľavou zadnou pochopené

Odpoveď prijatá! To do list vecí pred odjazdom

Výsledky o prijatí som sa dozvedela presne o 7 dní a začal sa oficiálne kolobeh osláv, ktorý vystriedal kolobeh vybavovačiek. Keď som vytriezvela z toho šoku a rumu spísala som si “to do list” vecí, ktoré museli byť hotové pred odjazdom:
  • Potvrdiť mailom, že rozhodnutie príjmam a do Bangkoku poletím
  • Doplatiť školné na MUP za celý školský rok (jedna z podmienok programu)
  • Zaplatiť poplatok Service fee pre STIU (money money money)
  • Zvoliť si predmety, ktoré na STIU budem študovať a zostaviť rozvrh na celý semester
  • Nechať si uznať tieto predmety domácou univerzitou (tzv. Learning Agreement)
  • Zložiť skúšky na domácej univerzite za súčasný u mňa zimný semester
  • Dohodnúť si ubytovanie v Bangkoku (MUP ma zoznam overených ubytovní v okolí školy)
  • Objednať sa na očkovanie (ja som bola v Avenier v Prahe)
  • Vybaviť si komerčné poistenie (moje je od Axy na rok)
  • Visa (ja som bola na ambasáde v BA keďže som Slovenka a dostala som 3 mesačné student visa)
  • Letenky (mala som od Turkish Airlines cez Istanbul)
  • Kúpiť sprievodcu Thajskom, kompas, pršiplášť, jednu cisternu plnú spreja proti komárom a adios amigos

Posledná spomienková pred odchodom z domu


Tak to by sme mali koniec tohto praktickými radami nabitého postu plného formalít. Myslím, že sa Vám niektoré rady a tipy môžu hodiť a dúfam, že to oceníte. V prípade extra otázok mi píšte do komentov alebo na mail, určite rada poradím a hlavne povzbudím. Sľubujem, že ďalší post bude viac vo funky náladičke a že sa už teraz môžete tešiť na kapitolu s názvom Moja prvá selfie so slonmi na Srí Lanke! :)

Majte sa zatiaľ krásne,
J.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára